geriatriefysiotherapie

Een geriatriefysiotherapeut richt zich op de klachten van de oudere mens. Bij het ouder worden verandert het lichaam, de kwaliteit van de spieren en andere structuren/weefsels in het lichaam neemt af. Door deze afname van kwaliteit ontstaan er vaak (meerdere) lichamelijke klachten. Een geriatriefysiotherapeut is expert in het behandelen van de ouder wordende mens met één of meerdere klachten en/of ziektebeelden.

Wanneer geriatriefysiotherapie?

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

• Reumatische aandoeningen
    • CVA
    • MS
    • De Ziekte van Parkinson
    • Een gebroken Heup
    • Cardiovasculaire aandoeningen
    • Dementie.

De behandeling is gericht op behouden en voorkomen van achteruitgang van mobiliteit, kracht en conditie. Dit gebeurt voornamelijk door middel van oefentherapie. De therapie gebeurt zowel in de praktijk (individueel en in groepsverband) als in de thuissituatie. Thuis is de plek waar duidelijk wordt welke dagelijkse bezigheden problemen opleveren. Daarom is behandelen en trainen van ouderen in hun eigen woonomgeving erg belangrijk. Naast behandelen adviseert en begeleidt de geriatriefysiotherapeut ook de gezinsleden en eventuele mantelzorgers. Die informeert hij o.a. over het ziektebeeld, de vooruitzichten, de behandeling, dagelijkse handelingen en hulpmiddelen. Bovendien wordt er samengewerkt met thuiszorg, ergotherapeut, huisarts en geriater. Het belangrijkste doel is: het in stand houden en/of bevorderen van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de patiënt.

Wat doet de geriatriefysiotherapeut?

Bekijk onderstaand filmpje om daar een indruk van te krijgen.

Wie zijn wij?

Ook nieuwsgierig welke geriatriefysiotherapeute jou gaat bewegen naar gezondheid? Of wie je aan de telefoon hebt gehad bij het maken van een afspraak? Dat snappen wij best… Wij stellen onszelf graag even aan je voor, want we zijn trots op ons team. Wil je meer over ons weten? Klik dan op de “foto”.

Aandoeningen
Therapieën

• Duizeligheid
  • Valpreventie
Beweeggroepen
Wij hebben verschillende beweeggroepen; deze vinden plaats op locatie “Verdilaan” in Heesch. Maandag

09.00 – 10.00 uur → Beweeggroep Geriatrie (begeleid door Manon)

10.00 – 11.00 uur → Beweeggroep Parkinson (begeleid door Nancy)

Dinsdag

09.00 – 10.00 uur → Beweeggroep Geriatrie (begeleid door Hilde)

10.00 – 11.00 uur → Beweeggroep Geriatrie (begeleid door Hilde)

Woensdag

11.00 – 12.00 uur → Beweeggroep Geriatrie (begeleid door Hilde)

Vrijdag

09.30 – 10.30 uur → Beweeggroep NAH (begeleid door Nancy en Hilde)

10.30 – 11.30 uur → Beweeggroep Dementie (begeleid door Nancy en Hilde)

11.30 – 12.30 uur → Beweeggroep Geriatrie (begeleid door Nancy en Hilde)

Voor meer informatie over deze beweeggroepen en eventuele beschikbaarheid kunt u ons bellen naar 0412-457067 of mailen naar geriatrie@fysiocentrumheesch.nl.

Multidisciplinair / Samenwerking
Om tot de best mogelijke zorg gekomen voor de cliënt, zijn soms andere disciplines betrokken. Wij werken nauw samen met:

Heeft u vragen m.b.t. geriatriefysiotherapie bel 0412-457067 of mail naar geriatrie@fysiocentrumheesch.nl. Liever rechtstreeks mailen met één van onze geriatriefysiotherapeuten: