PARKINSON

Bij de ziekte van Parkinson sterven zenuwcellen af. Er is hierdoor minder dopamine, daardoor worden signalen minder goed doorgestuurd. Het bewegen gaat hierdoor minder automatisch en zal bewuster moeten gebeuren. De soepelheid verdwijnt en alleen de hoognodige bewegingen blijven over, bewegingen vertragen, blijven klein en verlopen moeizaam.

Bekijk onderstaand filmpje voor een duidelijke uitleg over de ziekte van Parkinson.

Wanneer fysiotherapie bij de ziekte van Parkinson?

Bij problemen met dagelijkse bewegingen, zoals lopen, opstaan uit een stoel en omdraaien in bed kan fysiotherapie een uitkomst bieden. Dit geldt ook als de conditie vermindert en er rug- en schouderklachten zijn. Bovendien is fysiotherapie belangrijk wanneer er in het afgelopen jaar meerdere valincidenten zijn geweest en mogelijk – als gevolg hiervan – minder bewogen wordt.

Actief blijven is van groot belang!

Het doel is verbeteren of behouden van zelfstandigheid en veiligheid. De adviezen, behandeling en begeleiding zijn afhankelijk van de hulpvraag. Ook is er aandacht voor andere klachten en vragen, denk aan slechte spraak, problemen met nadenken en aanvraag van bijvoorbeeld een traplift. Hiervoor wordt samengewerkt met andere disciplines (Parkinsonverpleegkundige, logopedist, diëtist, ergotherapeut, psycholoog etc.)

Er wordt zowel in de praktijk – individueel en in groepsverband – en in de thuissituatie behandeld.

Actief blijven is van groot belang!

Het trainen in groepsverband is op maandag van 10.00u-11.00u op de Verdilaan in Heesch

Nancy Hesemans – van Remortele is aangesloten bij het Parkinsonnetwerk Oss-Uden-Veghel.

Meer informatie over deze aandoening kunt u vinden op: