BEKKENFYSIOTHERAPIE

Last van urineverlies? Plast je kind in bed? Of heb je last van bekkenklachten tijdens je zwangerschap? Dan is (kinder)bekkenfysiotherapie iets voor jou.

Wanneer bekkenfysiotherapie?

Last van urineverlies, moeite met plassen of ontlasten of pijn bij het vrijen? Of heeft jouw kind last van bedplassen?

Het zijn vervelende klachten die zeer belastend kunnen zijn voor de dagelijkse gang van zaken. Bekkenfysiotherapie kan een oplossing bieden. Deze therapie helpt vrouwen, mannen en kinderen om de controle weer in handen te krijgen.

De bekkenbodem is een spiergroep die de lage buikorganen (blaas, darmen, baarmoeder of prostaat) ondersteunen en controle geven. Wanneer de bekkenbodem niet naar behoren functioneert, kunnen de volgende klachten ontstaan:

• Ongewild verlies van urine of ontlasting
  • Steeds terugkerende urineweginfecties of blaasontstekingen
  • Langdurige obstipatie
  • Klachten als gevolg van verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijnklachten in de onderbuik, rond de anus of rond de geslachtsdelen
  • Pijn bij het vrijen door functiestoornissen van de bekkenbodem
  • Prostaatontsteking
  • Bekkenpijn en lage rugklachten (bijvoorbeeld in de periode rond zwangerschap en bevalling)

ZO WERKT BEKKENFYSIOTHERAPIE

De bekkenfysiotherapeut leert je alle relevante spieren rondom het bekken te herkennen en te trainen. Daarbij maakt de therapeut soms gebruik van speciale apparatuur. De bekkenfysiotherapeut kan ook advies geven over ondersteunende hulpmiddelen, zoals een bekkenband.

OEFENTHERAPIE

Met gerichte oefeningen train je de bekkenbodem. Je leert hoe je deze spiergroep kunt aan- en ontspannen en hoe je de bekkenbodem actief kunt ondersteunen als je hoest, niest of iets optilt.

Ademhaling- en ontspanningsoefeningen kunnen onderdeel van het behandelplan zijn. De oefeningen zorgen ervoor dat de klachten verminderen en de stress rondom het ervaren van het ongemak beperkt wordt.

VOORLICHTING

De klachten ontstaan soms door een verkeerde houding of manier van plassen of ontlasten. We geven daarom ook voorlichting om klachten in de toekomst te voorkomen.