DRY NEEDLING

Het gevoel dat je spier in de “knoop” zit? Dry Needling is een behandeltechniek die dan uitkomst kan bieden.

Wanneer dry needling?

De meeste mensen kennen wel het gevoel van een spier die ‘in de knoop zit’. Vaak is dit tijdelijk en heeft rust of een warme douche al een gewenst effect. Maar soms is deze knoop hardnekkig en kun je een fysiotherapeut inschakelen. Dry needling kan uitkomst bieden.

Wanneer spieren te gespannen zijn, kunnen zich pijnlijke en verharde plekken vormen, zogenaamde (myofasciale) triggerpoints. Een spier met een triggerpoint zorgt ook voor veel pijn: de kleine spiervezels zitten vast en verkrampt in elkaar. Dit werkt belemmerend voor de aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen. De spier raakt dan verzwakt. Andere spieren zullen bovendien de taak van de verzwakte spier over gaan nemen. Het risico hiervan is dat zij ook overbelast raken en triggerpoints ontwikkelen. Dry needling is een behandelmethode die uiterst effectief is voor de behandeling van deze triggerpoints.

ZO WERKT
DRY NEEDLING

Door in het triggerpoint te prikken met een naaldje, wordt een ‘local twitch response’ (LTR) opgewekt. Dit is een korte samentrekking van een groep gespannen spiervezels. Hierdoor ontspant de spier en kan de spierstofwisseling herstellen. De pijn verdwijnt vervolgens en de beweeglijkheid neemt toe.

TRIGGERPOINT
De dry needling therapeut voelt eerst waar het triggerpoint zich bevindt. Het triggerpoint wordt dan tussen twee vingers vastgezet, waarna het naaldje snel in de huid wordt getikt. De meeste patiënten voelen het inbrengen van de naald niet.
DRY
Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt er géén vloeistof geïnjecteerd.
PRIKJE
Het inbrengen van de naald geeft een dof gevoel, maar is niet pijnlijk. Als de naald het triggerpoint raakt, voelt dit als een schokje. De spier spant dan kort aan. Dit kan een gevoel van lichte kramp geven en wat pijnlijk aanvoelen. Daarna ontspant de spier zich echter direct.

Na de behandeling kan de plek een of twee dagen stijf of beurs aanvoelen. Maar daarna merk je vaak snel verschil! De pijnklachten nemen af en de spier kan meer ontspannen, waardoor de doorbloeding verbetert en de conditie van de spier toeneemt.

RESULTATEN
Patiënten zijn vaak zeer positief over de effecten van dry needling. De klacht wordt snel en doeltreffend aangepakt. En als de spieren weer ontspannen zijn, werken we samen met jou verder aan de mobiliteit, de kracht en de coördinatie van de spieren.

Een andere behandelmethode voor deze punten is ook mogelijk door middel van specifieke massagetechnieken. De fysiotherapeut beoordeelt welke behandelmethode voor jou het beste is.