fibromyalgie

Last van fybromyalgie? Fysiotherapie kan je helpen je klachten beter onder controle te krijgen.

Wanneer fysiotherapie bij fibromyalgie?

Fibromyalgie is een reumatische aandoening, waarvoor nog geen duidelijke oorzaak bekend is. De klachten die horen bij fibromyalgie zijn zeer uiteenlopend, maar vaak zien we vermoeidheid, pijn en stijfheid. Deze klachten worden veroorzaakt door lichamelijke, psychologische en omgevingsfactoren en kunnen op elkaar zowel een positieve als negatieve invloed hebben.

Soms schrijven reumatologen een verwijzing uit voor fysiotherapie, maar natuurlijk kun je ook zonder verwijzing bij ons terecht.

Zo werkt fysiotherapie bij fibromyalgie

De therapie bestaat uit meerdere onderdelen: oefentherapie, cognitieve gedragstherapie, maar meestal een combinatie van beiden. Het accent van de behandelingen ligt op het leren omgaan met de klachten, balans zoeken tussen inspanning en ontspanning, communiceren met de omgeving, opbouw van activiteiten en het bepalen van doelen zowel op korte als op lange termijn.

De oefentherapie is gericht op het leren omgaan met de pijn, maar er is ook oog voor:

• Het leren vermijden van over- en onderbelasting
  • Het aanleren en toepassen van ontspanningstechnieken
  • Het onderhouden van kracht, coördinatie en mobiliteit
  • Het stapsgewijs verbeteren van de conditie en het functioneren in het dagelijks leven.

Het is belangrijk dat je zelf weer grip krijgt op je klachten en daarmee je kwaliteit van leven. Je leert zelf doelen stellen en deze ook, zo nodig, aan te passen.

Cognitieve gedragstherapie

De cognitieve gedragstherapie richt zich op het geven van informatie en uitleg over de factoren die de pijn in gunstige en ongunstige zin kunnen beïnvloeden. En hoe hiermee om te gaan in de dagelijkse praktijk.