KAAKTHERAPIE

Twintig procent van de bevolking heeft wel eens kaakklachten. Kraken, pijn of vermoeidheid van de spieren of kaakgewrichten kunnen verholpen worden met kaaktherapie.

Wanneer kaaktherapie?

Kaakklachten kent verschillende medische termen zoals craniomandibulaire dysfunctie (CMD) of temporomandibulaire dysfunctie (TMD).

Er zijn verschillende oorzaken van kaakklachten. Zo kun je klachten krijgen na een bezoek aan de tandarts (te lang openen – te ver openen van de mond), na een klap tegen het hoofd of de nek, gewoontes als buikslapen, nagelbijten, knarsen of klemmen van tanden of de kaak. Maar ook stress kan bijvoorbeeld kaakklachten geven.

De meest voorkomende klachten bij kaakproblemen zijn:

• Vermoeidheid en/of pijn in de kauwspieren
  • Krakende kaakgewrichten (snapping jaw)
  • Beperkte mondopening
  • Pijn rond het kaakgewricht en het oor
  • Slijtage klachten, stijfheid
  • Pijn in de tanden en kiezen

De klachten uiten zich in pijn, maar vaak ook in beperking van functie en activiteiten, zoals problemen met kauwen, praten, gapen en slikken. Daarnaast kunnen stoornissen in en rond het kaakgewricht een onderliggende oorzaak zijn voor hoofdpijn, oorpijn en klachten in de nek en schouders.

ZO WERKT KAAKTHERAPIE

De kaakfysiotherapeut brengt door middel van een vraaggesprek, vragenlijsten en manueel onderzoek de kaakklachten in kaart. De behandeling bestaat met name uit adviezen, mobilisatie technieken, massage en gerichte oefeningen. Deze oefeningen kun je vaak thuis zelfstandig toepassen. De kaakfysiotherapeut legt je uit wat de oorzaken zijn van je klachten en hoe je er zelf verder aan kunt werken.