MEDICAL TAPING

Je kunt geen sport meer kijken of je ziet allerlei kleuren tape op bovenbenen, armen en schouders. Deze tapetechniek heet Medical Taping en wij passen deze techniek regelmatig toe.

Wanneer Medical Taping?

Je kent ze wel, die sporters met allerlei kleuren tape op de benen of op de schouders. Dit is een manier van tapen die overgewaaid is vanuit Korea een aantal jaren geleden.

Afhankelijk van de rek die je geeft op de elastische tape, kun je de methode voor verschillende aandoeningen gebruiken. Het meest wordt deze tapemethode gebruikt bij spier- en of gewrichtsklachten, maar de methode is ook heel succesvol bij ribkneuzingen en lymfe-oedeem. De laatste jaren zijn we erg succesvol met het Medical Taping Concept bij hooikoortsklachten.

Zo werkt Medical Taping

Er zijn verschillende kleuren tape. De kleuren hebben geen invloed, maar de waarde van deze manier van tapen zit in de elasticiteit van de tape en hoe je als therapeut omgaat met deze elasticiteit.

Eenmaal aangebracht geeft de tape een prikkel aan de huid, waardoor er onderhuids een betere doorbloeding en lymfeafvoer ontstaat. Er ontstaat minder druk op de pijnreceptoren en de pijn vermindert vaak direct.

In onze praktijk hebben bijna alle therapeuten een opleiding gevolgd om met Medical Taping te kunnen werken.