Oedeemfysiotherapie

Last van een dikke arm? Of hou je vocht vast in het been? Dan is oedeemfysiotherapie iets voor jou.

Wanneer oedeemfysiotherapie?

Een aangeboren afwijking in het lymfesysteem? Oedeem na de behandeling van kanker? Of een andere oorzaak? Oedeemklachten zijn vervelende klachten die de dagelijkse gang van zaken verstoren. Zowel voor vrouwen, mannen als kinderen kan oedeemfysiotherapie een oplossing bieden voor deze klachten.

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht. Dit kan ontstaan door diverse oorzaken en aandoeningen waarbij het lymfestelsel beschadigd raakt of niet goed werkt. Bekende mogelijke oorzaken zijn de behandeling van kanker, vaatproblematiek, een trauma of operatie, wondroos of ongelijkmatig verdeeld vetweefsel. Indien er oedeem is kunnen de volgende klachten ontstaan:

• Zwelling
  • Pijn
  • Vermoeidheid
  • Bewegingsbeperking
  • Huidklachten
  • Bij lipoedeem (ongelijkmatig verdeeld vetweefsel) kunnen ook een sinaasappelhuid, blauwe plekken, gewrichtsklachten en een veranderd lichaamssiloutte ontstaan.

Zo werkt oedeemfysiotherapie

Tijdens behandelingen wordt, afhankelijk van het type oedeem, compressietherapie toegepast in combinatie met oefentherapie, manuele lymfedrainage en littekenbehandeling. Daarnaast is er aandacht voor diverse materialen, huidzorg en adviezen waarmee u kunt leren om zelf controle over de klachten te houden na afloop van de behandelperiode. De oedeemfysiotherapeut heeft hierbij ook aandacht voor de effecten die het oedeem op u en uw functioneren heeft en begeleidt u in training en een gezonde leefstijl.

Zo werkt oedeemfysiotherapie

Compressietherapie

Dit kan bestaan uit zwachtelen van het aangedane lichaamsdeel, andere materialen voor bijvoorbeeld een borst tot het aanmeten van een klittenbandsysteem.

Er worden diverse oefeningen aangeleerd om het oedeem te verminderen. Dit zijn spierkrachtoefeningen. Maar ook ademhalingsoefeningen kunnen hierbij helpen.

Manuele lymfedrainage

Dit betekent dat het oedeem met de hand afgevoerd word. Het is een zachte techniek om het oedeem te verplaatsen zodat het lichaam dit verder kan reguleren. Soms word er ook gebruik gemaakt van fibrosetechnieken wanneer de huid verhard is door het oedeem.

Adviezen

Dit kan gaan om huidverzorging maar ook waar je op kunt letten in het dagelijks leven om het oedeem niet te verergeren. Ook een stukje zelf management hoort hierbij. Hoe kun je zelf het oedeem in de gaten houden en weten wanneer de behandeling hervat word.

Littekenbehandeling

Indien een litteken in het oedeemgebied zit word deze behandeld middels massage, taping en adviezen. Belangrijk is dat het litteken soepel word zodat het geen barrière voor het oedeem is.

Lipoedeem

Dit is een aparte vorm van oedeem. Hierbij is niet altijd de gebruikelijke ophoping van vocht maar vaak het ongelijkmatig verdeeld vetweefsel waar oedeem bij aanwezig kan zijn. Deze klachten uiten zich naast de gewone klachten zoals vermoeidheid en pijn ook in sinaasappelhuid, snel blauwe plekken, gewrichtsklachten en vaak een lichaamsverschil. Bijvoorbeeld dat de benen maat 48 hebben en het bovenlijf maat 42 heeft.

Bij lipoedeem ligt de nadruk ook op het verminderen van het oedeem indien aanwezig maar meer op het verminderen van de pijn en vermoeidheid. Dit gaat door training, leefstijladviezen eventueel i.c.m. een diëtiste en fibrosetechnieken om de verhardingen te verminderen.