oncologiefysiotherapie

Kanker… het kan je zomaar overkomen. Oncologiefysiotherapie helpt je in alle fases van het ziekteproces met begeleiding en adviezen.

Wanneer oncologiefysiotherapie?

Een oncologisch fysiotherapeut richt zich specifiek op stoornissen, beperkingen en participatieproblemen die voortvloeien uit de problemen bij kanker. Deze problemen kunnen het gevolg zijn van de aandoening zelf of van de medische behandelingen (chirurgie, chemo, radiotherapie). Hierbij kan men o.a. denken aan:

• Verminderde mobiliteit
  • Verminderde spierkracht
  • Vermoeidheid
  • Conditieverlies
  • Pijn
  • Lymfoedeem
  • Fibrose
  • Spanningsklachten

Zo werkt oncologie fysiotherapie

Fysiotherapie kan ingezet worden in alle fases van de ziekte.

Curatieve fase

Tijdens de behandeling van kanker richt de fysiotherapie zich op het beperken van verlies van functie en conditie, preventie en behandeling van lymfoedeem, het verminderen van pijn en spanningsklachten.

Herstelfase

Nadat de behandelingen zijn afgerond, kan fysiotherapie je helpen om functies te herwinnen en je conditie te verbeteren.

Palliatieve fase

Helaas worden sommige patiënten niet meer beter. In deze fase richt de fysiotherapeute zich op het bieden van hulp om zolang mogelijk een actief leven te kunnen leiden. De kwaliteit van leven staat hierbij centraal.

Terminale fase

De fysiotherapie is gericht op begeleiding en advisering bij belasten, maar biedt ook hulp door middel van ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Comfort staat in deze fase centraal.

Voeding en bewegen tijdens kanker

Wist je dat goede voedings- en  beweegadviezen je helpen je beter te voelen tijdens de behandelingen? Wij werken voor voedingsadviezen samen met diëtiste Caroline van de Wetering uit Heesch. Ook zij heeft opleidingen en cursussen gevolgd op dit gebied en kan je ondersteunen met gerichte adviezen.

Wil je meer informatie over voeding- en bewegingsadviezen? Neem dan contact met ons op.