PARKINSON

De ziekte van Parkinson is een vervelende, complexe ziekte met een divers klachtenbeeld. Fysiotherapie kan je helpen je zelfstandigheid en veiligheid te behouden of verbeteren.

Wanneer fysiotherapie bij de ziekte van Parkinson?

De ziekte van Parkinson is een ziekte van de hersenen. De ziekte van Parkinson is een complexe ziekte. Wie de ziekte heeft, kan uiteenlopende klachten hebben. Het meest bekend zijn de volgende symptomen:

• Trillen of “tremor”
  • Stijfheid van de spieren of “rigiditeit”
  • Het vertragen van bewegingen of “bradykinesie”
  • Moeite met starten van bewegingen of “akinesie”
  • Ontbreken van automatische bewegingen zoals oogknippers of “hypokinesie”
  • Evenwichtsproblemen of “posturale instabiliteit”

Deze symptomen zijn echter niet de enige Parkinsonsymptomen en komen ook niet bij iedereen voor. Daarnaast verschillen de ernst van de symptomen en het beloop van de ziekte van patiënt tot patiënt.

Zo werkt fysiotherapie bij Parkinson

Het doel van fysiotherapie bij de ziekte van Parkinson is het verbeteren of behouden van je zelfstandigheid en veiligheid.

Heb je problemen bij dagelijkse bewegingen, zoals lopen, opstaan uit een stoel en omrollen in bed? Dan kan fysiotherapie een uitkomst bieden. Echter ook als je merkt dat je conditie vermindert, je nek- of schouderklachten hebt of wanneer je het afgelopen jaar meerdere malen gevallen bent en mogelijk als gevolg hiervan geneigd bent om minder te bewegen, is fysiotherapie een optie. Actief blijven is namelijk van groot belang om nieuwe bijkomende klachten zoals broze botten, obstipatie en problemen met het hart te voorkomen.
Het doel is verbeteren of behouden van je zelfstandigheid en veiligheid. De adviezen, behandeling en begeleiding zijn afhankelijk van je hulpvraag en worden afgestemd op hoe ver Parkinson zich bij je ontwikkeld heeft en welke oplossingen voor problemen je zelf al hebt gevonden.

Beweeggroep

Bij FysioCentrum Heesch worden patiënten met Parkinson ook in een groep gezien. Het voordeel van het werken in een groep is, dat patiënten ook samen zoeken naar oplossingen voor hun dagelijkse problemen. De fysiotherapeut ondersteunt en begeleidt de individuele patiënten met het doen van oefeningen die helpen om de dagelijkse bewegingen zelfstandig te blijven doen.